Hårtips - Gammalt inlägg



Mitt hår = mitt liv. Det är jätte viktigt för mig, vet inte om det beror på att jag är Afrikan eller inte, men håret är en sak som verkligen spelar roll enligt mig!. Många vill ha långt och vackert hår (utan löshår) och jag är en av dom. Naturligt bra starkt långt och friskt hår är det bästa, men alla har ju inte det där dröm håret (-,-). Så i det här inlägget kommer jag försöka att ge er lite bra tips om vad ni kan göra med håret.

1.ditt hår är flera år gammalt ( om du inte är rakad såklart) och det är väldigt ömtåligt. Behandla håret bra som t.ex. din favorit tröja du sitter inte och sliter och drar i den eller hur?.

2. Never brush your hair When its wet! NEVER!. Borsta inte håret när det är blött det är elastiskt och mycket mer ömtåligare, Kamma håret försiktigt med en bredtandad kam och. Kamma håret från topparna uppåt.


3.
Fläta håret i en fläta innan du går och lägger dig, håret slits väldigt mycket på natten eftersom huvudet glids mot kudden 24/7.


4.
Tänk på vad du har för toffsar, dom med metall med vassa kanter skadar håret och bryter av det. Ha inte tofsen häller på samma ställe hela tiden utan variera långt uppe på huvudet eller långt ner, om du inte gör det kommer håret tillslut gå av på ett ställe. Belive me I've been there!


5.
Clean your Brusher for God sake!. Dom blir väldigt snabbt fulla av fett, smuts, dam, döda hud celler och rester från krämer och sånt som du har haft i håret. Jag rengör mina var tredje vecka ungefär. När jag rengör dom tar schampo på en nagelborste eller tandborste och skrubbar mellan "piggarna" och tar sedan en liten trasa eller liknande och drar igenom.


6.
Schampo sliter på håret. Du ska inte ta mycket schampo alls när du tvättar håret utan bara en liten liten klick, men du
ska däremot bomba med balsam. Balsam ska du inte ta i hårbotten, börja smeta in balsamet från öronen och neråt. TA MYCKET PÅ TOPPARNA, det är dom som är äldst och behöver vårdas mest.


7.
Inpackningar är väldigt viktigt har skrivit hur man kan göra egna inpackningar i tidigar inlägg. Klicka på permaliken tips så kan ni göra egna hemma. Anyway gör inpackningar 1-2 gånger i veckan. En snabb och enkel inpackning som du kan göra hemma, ta ganska mycket balsam, 1/4 del honung och 1/4 del aloe vera gel. Värm i micron några få sekunder tills det blir varmt, smeta ut på torrt eller handdukstorkat hår. Kom ihåg nagg mycket på topparna!. Vira in håret i en plastpåse på huvudet. Ju längre du har den desto bättre. Jag brukar köra på minst 20 minuter. Skölj ut det sen noga!


8.
Jag är en riktigt plattångstorsk och usch vilket dåigt resultat det blir. Slitet och äckligt helt enkelt. Undvik att föna och platta ditt hår så mycket som möjligt. Färgning sliter också på håret, Specielt blekningar.


9.
Jag har gått till frisörer som har klippt av halva mitt hår när jag säger endast några millimeter på topparna. Och det får jag lida av resten av mitt liv (haha), klipp inte för mycket för håret växer bara 1 cm i månaden ( irriterande långsamt), går du till frisören varje/varannan månad så blir inte håret längre. Tyvärr, och för i helvete gå till en bra frisör som inte klipper mer än vad du ber om. Men håll koll på topparna. Om dom börjar bli spretiga och risiga är det ju klart at du måste klippa dig.


10.
Eat fresh och nyttigt, speciellt b-vitaminer och e-vitaminer, det är bra för både håret, huden och naglarna!

NI MÅSTE HA!


Jojobaolja
är en olja som inte luktar alls, men är verkligen ett mirakel för torr hud och torrt hår. Jojobaolja liknar väldigt mycket hudens egna olja i hårbotten och på kroppen, darför tas den väldigt bra upp av huden och håret. Ta en droppe i händerna och dra igenom håret. Det återfukta håret jättebra!. Ta pyttelite i ansiktet eller på torra fläckar på kroppen, de gör det mjukt och återfuktande. Jojobaolja är verkligen SKIT BRA det hjälper torrt hår väldigt mycket särskild Afrikansk hår eftersom vi oftast har torrare och slitnare hår än andra, och det förebygger slitna toppar. Perfekt huh?!. Om din hår botten fjällar ta lite jojobaolja och massera in i hårbotten det hjälper verkligen. Oljan hjälper också väldigt bra mot mjäll. flaskan räcker i evigheter!
Man kan köpa den i hälsekostaffärer som Life.


Kommentarer
Postat av: IT'S MADDE

tack för tipsen! :D

2009-10-19 @ 17:17:36
URL: http://itsmadde.blogg.se/
Postat av: dudesire.blogg.se

ah! tack för tipsen!

har du något tips för mig som permanentat mitt hår? förutom att jag inte ska borsta det när det är tortt:)

2009-10-19 @ 17:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0